Varför företagsblogg?

Det finns många vägar att gå för att nå ut till fler potentiella kunder, och en av dessa kan vara att skapa en företagsblogg. Så varför ska man då göra det? Det finns flera bra anledningar att blogga, och här tänkte vi prata lite om det.

För att en blogg ska bli lyckad gäller det förstås att man fyller den med intressant innehåll, och det gäller också att man prioriterar att uppdatera den hyfsat ofta. En blogg som bara visar upp gamla inlägg kommer inte att ge ett bra intryck, för man vill ju att sidan som kunden går in på ska kännas fräsch och aktuell.

Innehållet i bloggen står företaget själv för, och det hela hänger ju då på att det finns en eller eller flera personer som tycker att det är roligt att blogga och som är bra på att uttrycka sig i skrift. Om bloggandet blir ett trist tvång kommer det att märkas i form av fantasilöst innehåll, och hur man än vrider och vänder på det så ger slarvig text ett slarvigt intryck.

Vad man ska fylla bloggen med beror lite på vilken typ av företag man har, men en sak som är väldigt positiv med en blogg är att det blir mycket mer personligt än den vanliga hemsidan. Som kund eller potentiell kund får man lära känna företaget lite bättre. Man får se vad företaget sysslar med och hur de arbetar.

Bloggen kan med andra ord fungera som reklam, men också som anslagstavla för att annonsera om till exempel att man kommer att vara borta på konferens under en viss dag och inte går att nå då. Sådant som är relevant för läsaren helt enkelt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *