Vikten av en bra logotyp

En logotyp kan tyckas vara en liten sak, men faktum är att den är en stor och viktig del i ett företags varumärke. Den är ansiktet utåt och den är en stark symbol för företaget. Förutom en logotyp så är det också viktigt att ha en grafisk profil som håller ihop och skapar en helhet av hur företaget presenteras i exempelvis reklam, annonser, visitkort, brevpapper och annat. Den grafiska profilen är med andra ord de färger, stilar, symboler och annat som man använder.

När man designar en logotyp så finns det mycket man ska tänka på. För det första så ska den förstås vara relevant för företaget. Ibland består en logotyp av enbart företagsnamnet och ibland finns det någon typ av symbol med. Finns det en sådan så är det viktigt att den tillför något. En flyttfirma kan till exempel ha en flyttkartong, en lastbil eller något annat relevant som gör att man i kombination med företagsnamnet direkt kopplar det till just en flyttfirma.

Det är viktigt att logotypen är enkel att förstå och känna igen. Ett företag som inte enbart vänder sig till kunder inom Sverige måste ha en logga som är enkel att förstå på flera språk. Det är också viktigt att logotypen går bra att trycka i svartvitt utan att man förlorar utseendet. Som ni hör så finns det väldigt mycket att tänka på när man designar en logotyp för att den ska bli en lyckad sådan. Behöver ditt företag en ny logotyp? Tveka inte att kontakta oss!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *